Predlog kadrovske strategije in akcijskega načrta za slovenski nacionalni jedrski program
Oznaka in naziv projekta
V2-2538 Predlog kadrovske strategije in akcijskega načrta za slovenski nacionalni jedrski program
V2-2538 Proposal for the human resources strategy and action plan for the Slovenian national nuclear program
Logotipi ARIS in drugih sofinancerjev
Projektna skupina
- Vodja projekta: dr. Leon Cizelj
- Kontakt: Iztok Tiselj
Sodelujoče raziskovalne organizacije:
Sestava projektne skupine:
- Leon Cizelj, Iztok Tiselj, Luka Snoj, Janez Kokalj, Mitja Uršič, Gregor Kozmus, Zoran Petrič
Vsebinska spremljevalca:
- dr. Tomaž Boh, MVZI
- dr Tomaž Nemec, MOPE
Vsebinski opis projekta
Najpomembnejši izziv gradnje novega jedrskega bloka v Sloveniji utegne biti pravočasno zagotavljanje dovolj odlično izobraženih, usposobljenih in motiviranih jedrskih talentov. Pričakovano potrebno število je blizu 1.000 v vsem času gradnje, torej okvirno vsaj 100 vsako leto. Ne glede na to, da Slovenija osnovno izobraževalno in raziskovalno infrastrukturo za jedrsko inženirstvo in reaktorsko fiziko ima, bo za uspešno iskanje in razvoj talentov potrebno strateško sodelovanje vseh vpletenih deležnikov, še posebej vlade, investitorja in raziskovalnih ter izobraževalnih institucij.
Strategijo in akcijski načrt v razvijamo na osnovi mednarodnih izkušenj in v sodelovanju s ključnimi slovenskimi (industrija, regulator, raziskave in visoko šolstvo) ter izbranimi evropskimi jedrskimi deležniki. Pripravili bomo analizo trenutnega stanja, projekcijo potreb jedrskih kadrov z okvirnim številom in izobrazbeno strukturo po sektorjih in deležnikih do leta 2050, ter identifikacijo potrebnih ukrepov in virov v sistemih izobraževanja in usposabljanja.
Strategija in akcijski načrt bosta nakazala tudi pričakovane nosilce in financerje posameznih aktivnosti ter ključne mehanizme za uravnoteženje sodelovanja in konkurence vseh deležnikov pri pridobivanju in izobraževanju kadrov doma in v regiji. Zasnova bo omogočila redno obnavljanje in prilaganje strategije in akcijskega načrta povezanim strateškim dokumentom (energetika, jedrska energetika), ki se bodo razvijali ali spreminjali v prihodnosti.
Osnovni podatki sofinanciranja bodo v kratkem dostopni na spletni strani SICRIS.
Faze projekta in opis njihove realizacije
Delovni sklop 1: Analiza trenutnega stanja po deležnikih
Pri strateškem načrtovanju jedrskih kadrov bomo za vse jedrske deležnike – torej za investitorja, bodočega operaterja, domače industrijsko okolje in za nacionalno jedrsko infrastrukturo (državni sekretar za nacionalni jedrski program, ministrstva pristojna za energijo, okolje in prostor, ministrstva pristojna za raziskave in izobraževanje, nacionalni regulatorji za jedrsko in sevalno varnost, agencija za radioaktivne odpadke itd.) – ocenili trenutno število in strukturo kadrov po smereh in nivojih izobrazbe.
To oceno bomo opravili z vodeno samoanalizo omenjenih ključnih deležnikov, ki bo vključevala:
- Razvoj vprašalnika za samoanalizo
- Organizacijo delavnice za predstavitev metod in vprašalnika za samoanalizo
- Zbiranje, konsolidacijo in poročanje deležnikom o zbranih rezultatih
V tem delovnem sklopu pričakujemo naslednje rezultate:
- Vprašalnik za samoanalizo stanja
- Delavnica za predstavitev metod in vprašalnika za samoanalizo
- Zbirno poročilo o trenutnem stanju kadrov
Delovni sklop 2: Projekcije potreb po deležnikih in scenarijih razvoja
V tej fazi bomo, tudi s pomočjo vodene samoanalize deležnikov, ocenili časovni razvoj števila in strukture kadrov po smereh in nivojih izobrazbe in za različne potencialne scenarije razvoja jedrske energije v Sloveniji.
Časovni razvoj bo dovolj podroben, da bo omogočil preverjanje vseh treh mejnikov razvoja državne jedrske infrastrukture po IAEA (odločitev, gradnja, obratovanje), in opredelil tudi želeno stanje ob doseženem cilju po posameznem scenariju.
Potencialni scenariji, ki jih bomo upoštevali pri projekcijah, bodo:
- Dolgoročno obratovanje NEK (tudi za primer podaljšanja od 60 do 80 let), vključno s kadri potrebnimi za gradnjo in obratovanje odlagališč in skladišč radioaktivnih odpadkov
- Gradnja nove večje enote električne moči pribl. 1 GW do 1.6 GW
- Gradnja enega ali več malih oz. modularnih reaktorjev moči do pribl. 0,3 GW
- Gradnja novega raziskovalnega reaktorja ali dveh
- Kombinacije scenarijev 1+2, 1+3 in 1+2+3, vse tudi s 4 in brez 1
V tem delovnem sklopu pričakujemo naslednje rezultate:
- Vprašalnik za samoanalizo projekcij potreb
- Delavnica za predstavitev metod in vprašalnika za samoanalizo
- Zbirno poročilo o projekcijah kadrovskih potreb
Delovni sklop 3: Predlog strategije in akcijskega načrta
S pomočjo analize stanja in projekcij potreb bomo razvili predlog nacionalne strategije in akcijskega načrta, ki bosta vsebovala tudi informacije o potencialnih virih novih kadrov in ključnih pristopih za trajnostno pridobivanje oz. rekrutiranje, možnost kadrovskega štipendiranja, izobraževanje, usposabljanje in zadrževanje kadrov v poklicu.
Ocenili bomo stanje in potrebne vložke v infrastrukturo za izobraževanje (srednješolsko, visokošolsko in podiplomsko), usposabljanje ter raziskave, ki so osnova oziroma predpogoj za dobro izobraževanje.
Zasnova in izvedba kadrovske strategije in akcijskega načrta za slovenski nacionalni jedrski program bo nakazala tudi pričakovane nosilce in financerje posameznih aktivnosti ter ključne mehanizme za uravnoteženje sodelovanja in konkurence vseh deležnikov pri pridobivanju in izobraževanju kadrov doma in v regiji. Omogočila bo tudi redno obnavljanje in prilagajanje povezanim strateškim dokumentom (energetika, jedrska energetika), ki se bodo razvijali ali spreminjali v prihodnosti.
Naročnikom bomo predali vse podatke in dokumentacijo, ki jo bomo v okviru projekta razvili. Zgledi pri tem so lahko izkušnje in dokumentacija Poljske, Finske, drugih primerljivih držav iz Evropske skupnosti, Združenega kraljestva in ZDA.
V tem delovnem sklopu pričakujemo naslednje rezultate:
- Predlog nacionalne strategije (dokument)
- Predlog akcijskega načrta (dokument)
- Predstavitev ključnim jedrskim deležnikom (delavnica)
Časovnica, začetek 1.9.2025, konec 28.2.2027
Bibliografske reference
- v pripravi...