slovensko
 |  
slovensko
  |  
slovensko
 
 
PROSTOVOLJNO DODATNO POKOJNINSKO ZAVAROVANJE
Za uvod
Nov zakon o pokojninskem in invalidskem zavarovanju (Uradni list RS, st. 
106/99) uvaja dolgorocne spremembe v  pokojninskem in invalidskem zavarovanju. 
Ena izmed najpomembnejsih novosti je uvedba prostovoljnega dodatnega 
pokojninskega zavarovanja. Ta sprememba je poleg sprememenjenih pogojev 
za upokojevanje tako pomembna, da zadeva prakticno vsakega posameznika, 
se posebej pa tiste, ki jih do upokojitve loci deset let in vec. Zaradi 
podaljsevanja pricakovane zivljenjske dobe, zmanjsanja rodnosti, 
staranja prebivalstva ter tudi neprimernega ravnanja z vplacili v 
pokojninsko blagajno v preteklosti sistem obveznega pokojninskega zavarovanja 
ne bo mogel vec zagotavljati zadostnih sredstev za izplacevanje pokojnin  
v sedanjem obsegu. Zato se uvaja dodatno prostovoljno pokojninsko 
zavarovanje, ki ne temelji na vplacilih prispevkov vseh zavarovancev za 
izplacilo pokojnin vseh upokojencev, ampak na varcevanju vsakega posameznika. 
Z obveznim pokojninskim zavarovanjem si bo posameznik sicer 
zagotovil pokojnino, ki pa bo glede na neto placo, ki jo je prejemal v 
casu zaposlitve, bistveno nizja. S prostovoljnim dodatnim pokojninskim 
zavarovanjem si bo posameznik zagotovil vsaj taksno 
razmerje med neto placo in pokojninskimi prejemki, kot je to veljalo 
do spremenjenega zakona o pokojninskem in pokojninskem zavarovanju, torej 
priblizno 85% osnove za polno pokojninsko dobo,  izracunane na 
dolgoletnem povprecju plac, s tem pa vsaj primeren 
zivljenjski standard v starosti.
 
O sistemu pokojninskega zavarovanja
Novi zakon uvaja koncept t.i. treh stebrov pokojninske reforme:
 prvi 
steber  - prvi 
steber  -
 obvezno pokojninsko zavarovanje, kjer se 
izplacilo pokojnin sproti zagotavlja iz  vplacanih prispevkov.  Ostaja  
temelj pokojninskega zavarovanja. Prispevki so predpisani in
imajo poseben polozaj v davcnem sistemu.
 
 
 drugi 
steber  - drugi 
steber  -
 obvezna in prostovoljna kolektivna in 
individualna dodatna pokojninska zavarovanja. V obvezno
dodatno pokojninsko zavarovanje so vkljuceni vsi zavarovanci, ko so do 
uveljavitve novega zakona imeli priznano t.i. beneficirano dobo. V 
prostovoljno dodatno pokojninsko zavarovanje se lahko vkljucijo vsi 
zaposleni ali upokojenci, za to zavarovanje pa so
izdelani pokojninski nacrti, ki opredeljujejo vsa razmerja med zavarovanci 
in izvajalci zavarovanj. Ta zavarovanja se izvajajo po nalozbenem nacelu 
z vplacili na osebni racun posameznika ter z davcnimi olajsavami, ne 
glede na to ali premije vplacuje posameznik sam 
ali organizacija, kjer je zaposlen ali pa kombinirano. Visina premije 
je omejena navzdol, navzgor pa na ta nacin, da se nad dolocenim zneskom 
vplacana premija ne steje vec za davcno olajsavo.
 
 
 tretji 
steber  - tretji 
steber  -
 individualna prostovoljna dodatna 
pokojninska zavarovanja po zakonu o pokojninskem in invalidskem zavarovanju, 
kjer lahko premije vplacuje vsak, ne glede na to ali je zaposlen ali 
upokojenec. Premije niso omejene, vendar se 
kot davcna olajsava upostevajo le v okviru 3% olajsav po zakonu 
o dohodnini, ce pa premije placuje delodajalec, se upostevajo kot 
boniteta.
Podrobneje o drugem stebru
S prvim stebrom se zagotavlja minimalna socialna varnost za 
starost. Zaradi ze omenjenih dejavnikov se bo pokojnina na podlagi 
vplacevanja prispevkov v tem stebru bistveno znizala v primerjavi s 
sedanjimi pokojninami in ne bo zadoscala za primeren 
zivljenjski standard v starosti.
Varcevanje v tretjem stebru je sicer ze zdaj mogoce v obliki rentnih 
zavarovanj, ki jih izvajajo zavarovalnice, vendar zaradi minimalnih 
davcnih olajsav za posameznika, nic olajsav pa za delodajalca, ni 
zelo zanimivo. Prednost tega sistema je, da so premije neomejene, 
vendar je rizicnost tega zavarovanja vecja.
Bistvena novost v nasem sistemu pokojninskega zavarovanja je torej 
drugi steber. Zaposleni in delodajalci bodo morali za dodatno 
pokojninsko zavarovanje poskrbeti sami 
ter se vkljuciti v pokojninski nacrt prostovoljnega dodatnega pokojninskega 
zavarovanja, ki ga lahko izvajajo pokojninski skladi, oblikovani  kot 
vzajemni pokojninski skladi ali kot specializirane pokojninske druzbe. 
Pokojninske nacrte pa lahko izvajajo tudi zavarovalnice.
Pokojninski nacrt doloca pogoje za pridobitev pravic iz prostovoljnega 
dodatnega pokojninskega zavarovanja, vrsto in obseg teh pravic ter postopek 
za njihovo uveljavitev. Pokojninski nacrt mora odobriti minister za delo, 
po odobritivi pa se pokojninski vpise v poseben register. 
Z zakonom je prepisana vsebina pokojninskega nacrta. Prostovoljno dodatno 
zavarovanje po pokojninskem nacrtu mora kriti izplacilo dodatne starostne 
pokojnine, lahko pa krije tudi izplacilo predcasne starostne pokojnine za 
cas od pridobitve pravice do predcasne pokojnine do pridobitve pravice 
do pokojnine iz obveznega zavarovanja. 
V drugem stebru se vplacujejo denarna sredstva na osebni racun zavarovanca 
na podlagi pokojninskega nacrta, z namenom. da se jim ob doloceni starosti
zagotovijo dodatne pokojnine ali druge pravice, dolocene s pokojninskim 
nacrtom. Glede na davcni status vplacil se prostovoljno dodatno pokojninsko 
zavarovanje deli na dodatno zavarovanje, ki ga financira posameznik 
(individualno) in dodatno zavarovanje, ki ga financira delodajalec
(kolektivno dodatno zavarovanje), mogoca pa je tudi kombinacija obeh.
 Individualno 
zavarovanje Individualno 
zavarovanje
 
 Pri  individualnem zavarovanju je zavezanec za vplacilo premije 
posameznik, ki placuje premijo v pokojninski sklad iz svoje neto place, kjer 
se mu prizna olajsava do celotnega davcno dolocenega zneska (24 % prispevkov 
za obvezno pokojninsko in invalidsko zavarovanje iz bruto place oz. 5,844% 
bruto place, vendar najmanj 3.000 SIT in najvec 30.000 SIT). Lahko placuje 
vec, vendar se visja premija ne steje v davcne olajsave 
oz. se lahko steje v ovir 3% splosnih olajsav. Opozoriti pa je treba, da 
tu ne gre za davcno oprostitev, saj bo dodatna pokojnina obdavcena po 
zakonu o dohodnini in gre le za casovni zamik placila dohodnine - torej 
vplacane premije so davcna olajsava (v predpisanih mejah) v casu vplacevanja, 
vendar je dodatna pokojnina v casu prejemanja obdavcena. Zakon o dohodnini 
sicer se ne doloca, da bodo tako vplacane premije v celoti davcna 
olajsava (torej mimo ze obstojecih 3% olajsav), vendar je postopek sprememb
zakona v tem smislu v teku.  Opozoriti je treba tudi na stroske vplacevanja 
premije, kot so doloceni s pokojninskim nacrtom. Za doloceni vplacani znesek 
posameznika upravljalec pokojninskega sklada obracuna vstopne stroske 
(dejansko gre za vrsto provizije - npr. 6% placane premije), tako da 
na racun posameznika ne gre celoten vplacan znesek. Zaracunajo se tudi 
stroski upravljanja, ki se ne zaracunavajo direktno posamezniku ampak 
zmanjsujejo donos v posameznem letu. Izstopni stroski pa so stroski 
izstopa iz pokojninskega nacrta v dolocenem odstotku od vrednosti sredstev 
na racunu.
 
 
 Kolektivno 
zavarovanje Kolektivno 
zavarovanje
 
 Vplacila po pokojninskem nacrtu lahko delno ali v celoti financira 
delodajalec tako, da placuje premijo v korist svojih zaposlenih, ki so 
vkljuceni v ta nacrt. Da se ta vplacila stejejo v davcno olajsavo 
za delodajalca, mora biti v nacrt vkljucenih najmanj 66 % vseh 
zaposlenih v rednem delovnem razmerju. Lahko je doloceno, da del premije 
placujejo delavci sami v skladu s kolektivno pogodbo, ce pa to vprasanje 
v kolektivni pogodbi ni urejeno, se pokojninski nacrt oblikuje v skladu 
s pogodbo med delodajalcem in zaposlenimi, ki jih predstavlja pristojni 
organ reprezentativnega sindikata pri delodajalcu.
 
 
 Izvajalci 
pokojninskih nacrtov Izvajalci 
pokojninskih nacrtov
 
 Pokojninski sklad se lahko oblikuje kot vzajemni pokojninski sklad 
ali ustanovi kot pokojninska druzba.
 
 Vzajemni pokojninski sklad je premozenje, ki se financira z vplacanimi 
premijami in oblikuje z upravljanjem teh sredstev, namenjeno pa je za 
kritje dodatnih pokojnin zavarovancev, ki so vplacevali v ta sklad. 
Sklad je v lasti zavarovancev, ni pravna oseba, imeti mora najmanj 1000 
clanov, deluje pa izkljucno v korist zavarovancev. Ker sklad ni pravna 
oseba, mora imeti upravljalca. Vzajemni pokojninski sklad je odprt ali zaprt 
in ima svoja pravila. Sestavni del pravil je tudi pokojninski nacrt. Vzajemni 
pokojninski sklad lahko upravljajo zavarovalnice ali banke. Odprti sklad je 
tisti, ki clanstva ne pogojuje z delovnim razmerjem pri istem delodajalcu 
in se vanj se lahko vkljuci vsak posameznik. Ustanovijo ga lahko banke in 
zavarovalnice. Zaprti pokojninski sklad  je tisti, katerega clani lahko 
postanejo le posamezniki, ki so v delovnem razmerju pri delodajalcu, ki 
je ustanovitelj sklada (npr. velike gospodarske druzbe; vec druzb, ki 
skupaj izpolnjujejo pogoje za veliko gospodarsko druzbo; Republika 
Slovenija; javni zavodi (posamicno ali vec skupaj), ki imajo vec kot 
1000 zaposlenih). Ustanovitelj zaprtega sklada mora za upravljanje sklada 
skleniti pogodbo z upravljalcem (banko ali zavarovalnico).
 
 Pokojninski sklad se lahko oblikuje kot pokojninska druzba, ki je 
pravna oseba in izvaja pokojninske nacrte. Pokojninska druzba mora 
imeti vsaj 15.000 zavarovancev in mora biti oblikovana kot delniska druzba. 
Pravzaprav je to zavarovalnica, ki je specializirana za 
dodatna pokojninska zavarovanja.
 
 
 Donos Donos
 
 Pri prostovoljnem dodatnem pokojninskem zavarovanju posameznik sam 
prevzema nalozbeno tveganje z zajamcenim donosom na vplacano cisto 
premijo (premija brez vstopnih  stroskov). Zajamceni donos mora biti 
izrazen z letno stopnjo donosnosti, ki ne sme biti nizja od 40% povprecne 
letne obrestne mere na drzavne vrednostne papirje z dospelostjo nad enim 
letom. Pravila za izracun povprecnega donosa drzavnih vrednostnih papirjev 
doloci minister za finance. Upravljalec pokojninskega sklada 
mora vsak mesec izracunati donos za zadnjih 12 mesecev. Ce je dejanski 
donos visji od zajamcenega donosa, opredeljenega v pokojninskem nacrtu, 
mora upravljalec razliko oblikovati kot rezervacijo. Ta rezervacija se 
lahko krije le za pokritje primerov, ko je dejanski donos 
nizji od zajamcenega. Ce pa rezervacije te razlike ne pokrivajo, mora 
upravljalec iz lastnih sredstev pokriti razliko do zajamcenega donosa. V  
casu varcevanja ni nobenega zavarovanja za sredstva na racunu, ni jamcevanja
drzave, izvajalec nacrta jamci sam.
 
 
 Izplacevanje
dodatne pokojnine Izplacevanje
dodatne pokojnine
 
 Zavarovanec prostovoljnega zdravstvenega zavarovanja pridobi pravico 
do dodatne starostne pokojnine, ce je dopolnil starost 58 let, uveljavil 
pravico do pokojnine iz obveznega zavarovanja ter je bil najmanj 10 let 
vkljucen v prostovoljno dodatno zavarovanje. Dodatna pokojnina se 
izplacuje v obliki mesecne pokojninske rente. Ne glede na pogoje za 
pridobitev dodatne starostne pokojnine pa lahko zavarovanec, ki ni vec 
vkljucen v obvezno zavarovanje, pridobi pravico do predcasne dodatne 
starostne pokojnine, ce je bil vkljucen v prostovojno dodatno 
zavarovanje najmanj 15 let, je dopolnil 53 let starosti in je vkljucen v 
prostovoljno dodatno zavarovanje po pokojninskem nacrtu, ki zagotavlja 
pravico do predcasne dodatne starostne pokojnine. Do dodatne invalidske ali 
druzinske pokojnine je upravicen le zavarovanec, ki je vkljucen v 
pokojninski nacrt, ki krije taksna izplacila.
 
 Ce zavarovanec umre v casu vplacevanja premij, zavarovanje preneha, 
pravico do privarcevane vrednosti (brez stroskov) pa ima tista oseba, ki je
navedena v zavarovalni polici oz. dedici zavarovanca, ce v polici ni 
naveden upravicenec. Ce zavarovanec umre med prejemanjem rente, se 
renta preneha izplacevati, upravicenec oz. dedici pa niso upraviceni do 
nicesar. Dedovanje je mogoce le v casu varcevanja.
Kaj storiti?
Glede na demografske trende bodo financne obremenitve prihodnjih 
generacij za zagotavljanje ustreznega zivljenjskega standarda v starosti 
vedno hujse. Sistem obveznega pokojninskega zavarovanja, kot ga poznamo,  
sam ne zadostuje za zagotavljanje ustreznih sredstev. Zato za tiste, ki 
zivijo vecinoma le od svoje place, vkljucitev v dodatno pokojninsko 
zavarovanje ni vprasanje. Izbira nacina pa je seveda odvisna od posameznika, 
pa tudi od delodajalcev ter sindikatov. Glede na davcne olajsave, 
ki jih po zakonu drzava, je za delodajalce in delavce 
najbolj zanimiv pristop h kolektivnemu dodatnemu zavarovanju. Seveda 
morajo biti zato izpolnjeni doloceni pogoji (vkljuciti se mora vsaj 
66 % zaposlenih pri delodajalcu, delodajalec financira vsaj del dodatnega 
zavarovanja), po drugi strani pa delodajalci v tem primeru povecujejo 
direktne stroske dela.
Vsak posameznik se lahko vkljuci v odprte vzajemne pokojninske sklade, 
ne glede na zaposlitev in s tem tudi ni vezan na pokojninski nacrt svojega 
delodajalca.
Institut kot javni raziskovalni zavod je neprofitna organizacija in 
ne placuje davka na dobicek. Iz tega vidika izgleda, da interes instituta 
kot delodajalca seveda ni v tem, da financira prostovljno dodatno pokojninsko 
zavarovanje. Poleg tega bi si institut za taksno financiranje 
moral zagotoviti  se dodatne vire, k temu bi morala dati soglasje tudi 
Vlada RS, saj bi se taksno financiranje moralo izraziti tudi v financnem 
nacrtu instituta.
Glede izvajanja prostovoljnega dodatnega pokojninskega 
zavarovanja  v javnih raziskovalnih zavodih se niti Vlada RS niti SVIZ kot 
reprezentativni sindikat za podrocje raziskovalne dejavnosti se 
nista opredelila. Najbrz bi bilo dobro urediti ta vprasanja kar v kolektivni
pogodbi, seveda na nacin, ki ne bi slabil financnega stanja javnih 
raziskovalnih zavodov ter posegal v sredstva, ki so namenjena raziskovalnemu 
delu.
Ne glede na odprta vprasanja pa bi bilo mogoce uveljaviti kolektivno 
prostovoljno dodatno pokojninsko zavarovanje tudi na 
institutu. Na predstavitvah pokojninskih nacrtov je  namrec mogoce 
ugotoviti, da se javni zavodi ze vkljucujo v kolektivno dodatno 
zavarovanje. Sam nacin je odvisen od dogovora med delodajalcem in 
reprezentativnim sindikatom.
 
Marko Burnik, sekretar instituta
Pri pripravi sestavka sem uporabil:
- Zakon o pokojninskem in invalidskem zavarovanju (Uradni list 
RS, st. 106/99, 72/00, 81/00),
- dr. Alenka Znidarsic Kranjc: Kako prevzeti odgovornost za 
lastno starost, Gospodarski vestnik, 2000,
- Pokojninski nacrt zavarovalnice Triglav,
- Pokojninska nacrta Prve pokojninske druzbe Prva 1 in Prva 2.
html pripravljen 7.11.2000, 
dgc