slovensko
 |  
slovensko
  |  
slovensko
 
 
PROSTOVOLJNO DODATNO POKOJNINSKO ZAVAROVANJE
Za uvod
Nov zakon o pokojninskem in invalidskem zavarovanju (Uradni list RS, št. 
106/99) uvaja dolgoročne spremembe v  pokojninskem in invalidskem zavarovanju. 
Ena izmed najpomembnejših novosti je uvedba prostovoljnega dodatnega 
pokojninskega zavarovanja. Ta sprememba je poleg sprememenjenih pogojev 
za upokojevanje tako pomembna, da zadeva praktično vsakega posameznika, 
še posebej pa tiste, ki jih do upokojitve loči deset let in več. Zaradi 
podaljševanja pričakovane življenjske dobe, zmanjšanja rodnosti, 
staranja prebivalstva ter tudi neprimernega ravnanja z vplačili v 
pokojninsko blagajno v preteklosti sistem obveznega pokojninskega zavarovanja 
ne bo mogel več zagotavljati zadostnih sredstev za izplačevanje pokojnin  
v sedanjem obsegu. Zato se uvaja dodatno prostovoljno pokojninsko 
zavarovanje, ki ne temelji na vplačilih prispevkov vseh zavarovancev za 
izplačilo pokojnin vseh upokojencev, ampak na varčevanju vsakega posameznika. 
Z obveznim pokojninskim zavarovanjem si bo posameznik sicer 
zagotovil pokojnino, ki pa bo glede na neto plačo, ki jo je prejemal v 
času zaposlitve, bistveno nižja. S prostovoljnim dodatnim pokojninskim 
zavarovanjem si bo posameznik zagotovil vsaj takšno 
razmerje med neto plačo in pokojninskimi prejemki, kot je to veljalo 
do spremenjenega zakona o pokojninskem in pokojninskem zavarovanju, torej 
približno 85% osnove za polno pokojninsko dobo,  izračunane na 
dolgoletnem povprečju plač, s tem pa vsaj primeren 
življenjski standard v starosti.
 
O sistemu pokojninskega zavarovanja
Novi zakon uvaja koncept t.i. treh stebrov pokojninske reforme:
 prvi 
steber  - prvi 
steber  -
 obvezno pokojninsko zavarovanje, kjer se 
izplačilo pokojnin sproti zagotavlja iz  vplačanih prispevkov.  Ostaja  
temelj pokojninskega zavarovanja. Prispevki so predpisani in
imajo poseben položaj v davčnem sistemu.
 
 
 drugi 
steber  - drugi 
steber  -
 obvezna in prostovoljna kolektivna in 
individualna dodatna pokojninska zavarovanja. V obvezno
dodatno pokojninsko zavarovanje so vključeni vsi zavarovanci, ko so do 
uveljavitve novega zakona imeli priznano t.i. beneficirano dobo. V 
prostovoljno dodatno pokojninsko zavarovanje se lahko vključijo vsi 
zaposleni ali upokojenci, za to zavarovanje pa so
izdelani pokojninski načrti, ki opredeljujejo vsa razmerja med zavarovanci 
in izvajalci zavarovanj. Ta zavarovanja se izvajajo po naložbenem načelu 
z vplačili na osebni račun posameznika ter z davčnimi olajšavami, ne 
glede na to ali premije vplačuje posameznik sam 
ali organizacija, kjer je zaposlen ali pa kombinirano. Višina premije 
je omejena navzdol, navzgor pa na ta način, da se nad določenim zneskom 
vplačana premija ne šteje več za davčno olajšavo.
 
 
 tretji 
steber  - tretji 
steber  -
 individualna prostovoljna dodatna 
pokojninska zavarovanja po zakonu o pokojninskem in invalidskem zavarovanju, 
kjer lahko premije vplačuje vsak, ne glede na to ali je zaposlen ali 
upokojenec. Premije niso omejene, vendar se 
kot davčna olajšava upoštevajo le v okviru 3% olajšav po zakonu 
o dohodnini, če pa premije plačuje delodajalec, se upoštevajo kot 
boniteta.
Podrobneje o drugem stebru
S prvim stebrom se zagotavlja minimalna socialna varnost za 
starost. Zaradi že omenjenih dejavnikov se bo pokojnina na podlagi 
vplačevanja prispevkov v tem stebru bistveno znižala v primerjavi s 
sedanjimi pokojninami in ne bo zadoščala za primeren 
življenjski standard v starosti.
Varčevanje v tretjem stebru je sicer že zdaj mogoče v obliki rentnih 
zavarovanj, ki jih izvajajo zavarovalnice, vendar zaradi minimalnih 
davčnih olajšav za posameznika, nič olajšav pa za delodajalca, ni 
zelo zanimivo. Prednost tega sistema je, da so premije neomejene, 
vendar je rizičnost tega zavarovanja večja.
Bistvena novost v našem sistemu pokojninskega zavarovanja je torej 
drugi steber. Zaposleni in delodajalci bodo morali za dodatno 
pokojninsko zavarovanje poskrbeti sami 
ter se vključiti v pokojninski načrt prostovoljnega dodatnega pokojninskega 
zavarovanja, ki ga lahko izvajajo pokojninski skladi, oblikovani  kot 
vzajemni pokojninski skladi ali kot specializirane pokojninske družbe. 
Pokojninske načrte pa lahko izvajajo tudi zavarovalnice.
Pokojninski načrt določa pogoje za pridobitev pravic iz prostovoljnega 
dodatnega pokojninskega zavarovanja, vrsto in obseg teh pravic ter postopek 
za njihovo uveljavitev. Pokojninski načrt mora odobriti minister za delo, 
po odobritivi pa se pokojninski vpiše v poseben register. 
Z zakonom je prepisana vsebina pokojninskega načrta. Prostovoljno dodatno 
zavarovanje po pokojninskem načrtu mora kriti izplačilo dodatne starostne 
pokojnine, lahko pa krije tudi izplačilo predčasne starostne pokojnine za 
čas od pridobitve pravice do predčasne pokojnine do pridobitve pravice 
do pokojnine iz obveznega zavarovanja. 
V drugem stebru se vplačujejo denarna sredstva na osebni račun zavarovanca 
na podlagi pokojninskega načrta, z namenom. da se jim ob določeni starosti
zagotovijo dodatne pokojnine ali druge pravice, določene s pokojninskim 
načrtom. Glede na davčni status vplačil se prostovoljno dodatno pokojninsko 
zavarovanje deli na dodatno zavarovanje, ki ga financira posameznik 
(individualno) in dodatno zavarovanje, ki ga financira delodajalec
(kolektivno dodatno zavarovanje), mogoča pa je tudi kombinacija obeh.
 Individualno 
zavarovanje Individualno 
zavarovanje
 
 Pri  individualnem zavarovanju je zavezanec za vplačilo premije 
posameznik, ki plačuje premijo v pokojninski sklad iz svoje neto plače, kjer 
se mu prizna olajšava do celotnega davčno določenega zneska (24 % prispevkov 
za obvezno pokojninsko in invalidsko zavarovanje iz bruto plače oz. 5,844% 
bruto plače, vendar najmanj 3.000 SIT in največ 30.000 SIT). Lahko plačuje 
več, vendar se višja premija ne šteje v davčne olajšave 
oz. se lahko šteje v ovir 3% splošnih olajšav. Opozoriti pa je treba, da 
tu ne gre za davčno oprostitev, saj bo dodatna pokojnina obdavčena po 
zakonu o dohodnini in gre le za časovni zamik plačila dohodnine - torej 
vplačane premije so davčna olajšava (v predpisanih mejah) v času vplačevanja, 
vendar je dodatna pokojnina v času prejemanja obdavčena. Zakon o dohodnini 
sicer se ne določa, da bodo tako vplačane premije v celoti davčna 
olajšava (torej mimo že obstoječih 3% olajšav), vendar je postopek sprememb
zakona v tem smislu v teku.  Opozoriti je treba tudi na stroške vplačevanja 
premije, kot so določeni s pokojninskim načrtom. Za določeni vplačani znesek 
posameznika upravljalec pokojninskega sklada obračuna vstopne stroške 
(dejansko gre za vrsto provizije - npr. 6% plačane premije), tako da 
na račun posameznika ne gre celoten vplačan znesek. Zaračunajo se tudi 
stroški upravljanja, ki se ne zaračunavajo direktno posamezniku ampak 
zmanjšujejo donos v posameznem letu. Izstopni stroški pa so stroški 
izstopa iz pokojninskega načrta v določenem odstotku od vrednosti sredstev 
na računu.
 
 
 Kolektivno 
zavarovanje Kolektivno 
zavarovanje
 
 Vplačila po pokojninskem načrtu lahko delno ali v celoti financira 
delodajalec tako, da plačuje premijo v korist svojih zaposlenih, ki so 
vključeni v ta načrt. Da se ta vplačila štejejo v davčno olajšavo 
za delodajalca, mora biti v načrt vključenih najmanj 66 % vseh 
zaposlenih v rednem delovnem razmerju. Lahko je določeno, da del premije 
plačujejo delavci sami v skladu s kolektivno pogodbo, če pa to vprašanje 
v kolektivni pogodbi ni urejeno, se pokojninski načrt oblikuje v skladu 
s pogodbo med delodajalcem in zaposlenimi, ki jih predstavlja pristojni 
organ reprezentativnega sindikata pri delodajalcu.
 
 
 Izvajalci 
pokojninskih načrtov Izvajalci 
pokojninskih načrtov
 
 Pokojninski sklad se lahko oblikuje kot vzajemni pokojninski sklad 
ali ustanovi kot pokojninska družba.
 
 Vzajemni pokojninski sklad je premoženje, ki se financira z vplačanimi 
premijami in oblikuje z upravljanjem teh sredstev, namenjeno pa je za 
kritje dodatnih pokojnin zavarovancev, ki so vplačevali v ta sklad. 
Sklad je v lasti zavarovancev, ni pravna oseba, imeti mora najmanj 1000 
članov, deluje pa izključno v korist zavarovancev. Ker sklad ni pravna 
oseba, mora imeti upravljalca. Vzajemni pokojninski sklad je odprt ali zaprt 
in ima svoja pravila. Sestavni del pravil je tudi pokojninski načrt. Vzajemni 
pokojninski sklad lahko upravljajo zavarovalnice ali banke. Odprti sklad je 
tisti, ki članstva ne pogojuje z delovnim razmerjem pri istem delodajalcu 
in se vanj se lahko vključi vsak posameznik. Ustanovijo ga lahko banke in 
zavarovalnice. Zaprti pokojninski sklad  je tisti, katerega člani lahko 
postanejo le posamezniki, ki so v delovnem razmerju pri delodajalcu, ki 
je ustanovitelj sklada (npr. velike gospodarske družbe; več družb, ki 
skupaj izpolnjujejo pogoje za veliko gospodarsko družbo; Republika 
Slovenija; javni zavodi (posamično ali več skupaj), ki imajo več kot 
1000 zaposlenih). Ustanovitelj zaprtega sklada mora za upravljanje sklada 
skleniti pogodbo z upravljalcem (banko ali zavarovalnico).
 
 Pokojninski sklad se lahko oblikuje kot pokojninska družba, ki je 
pravna oseba in izvaja pokojninske načrte. Pokojninska družba mora 
imeti vsaj 15.000 zavarovancev in mora biti oblikovana kot delniška družba. 
Pravzaprav je to zavarovalnica, ki je specializirana za 
dodatna pokojninska zavarovanja.
 
 
 Donos Donos
 
 Pri prostovoljnem dodatnem pokojninskem zavarovanju posameznik sam 
prevzema naložbeno tveganje z zajamčenim donosom na vplačano čisto 
premijo (premija brez vstopnih  stroškov). Zajamčeni donos mora biti 
izrazen z letno stopnjo donosnosti, ki ne sme biti nižja od 40% povprečne 
letne obrestne mere na državne vrednostne papirje z dospelostjo nad enim 
letom. Pravila za izračun povprečnega donosa državnih vrednostnih papirjev 
določi minister za finance. Upravljalec pokojninskega sklada 
mora vsak mesec izračunati donos za zadnjih 12 mesecev. Če je dejanski 
donos višji od zajamčenega donosa, opredeljenega v pokojninskem načrtu, 
mora upravljalec razliko oblikovati kot rezervacijo. Ta rezervacija se 
lahko krije le za pokritje primerov, ko je dejanski donos 
nižji od zajamčenega. Če pa rezervacije te razlike ne pokrivajo, mora 
upravljalec iz lastnih sredstev pokriti razliko do zajamčenega donosa. V  
času varčevanja ni nobenega zavarovanja za sredstva na računu, ni jamčevanja
države, izvajalec načrta jamči sam.
 
 
 Izplačevanje
dodatne pokojnine Izplačevanje
dodatne pokojnine
 
 Zavarovanec prostovoljnega zdravstvenega zavarovanja pridobi pravico 
do dodatne starostne pokojnine, če je dopolnil starost 58 let, uveljavil 
pravico do pokojnine iz obveznega zavarovanja ter je bil najmanj 10 let 
vključen v prostovoljno dodatno zavarovanje. Dodatna pokojnina se 
izplačuje v obliki mesečne pokojninske rente. Ne glede na pogoje za 
pridobitev dodatne starostne pokojnine pa lahko zavarovanec, ki ni več 
vključen v obvezno zavarovanje, pridobi pravico do predčasne dodatne 
starostne pokojnine, če je bil vključen v prostovojno dodatno 
zavarovanje najmanj 15 let, je dopolnil 53 let starosti in je vključen v 
prostovoljno dodatno zavarovanje po pokojninskem načrtu, ki zagotavlja 
pravico do predčasne dodatne starostne pokojnine. Do dodatne invalidske ali 
družinske pokojnine je upravičen le zavarovanec, ki je vključen v 
pokojninski načrt, ki krije takšna izplačila.
 
 Če zavarovanec umre v času vplačevanja premij, zavarovanje preneha, 
pravico do privarčevane vrednosti (brez stroškov) pa ima tista oseba, ki je
navedena v zavarovalni polici oz. dediči zavarovanca, če v polici ni 
naveden upravičenec. Če zavarovanec umre med prejemanjem rente, se 
renta preneha izplačevati, upravičenec oz. dediči pa niso upravičeni do 
ničesar. Dedovanje je mogoče le v času varčevanja.
Kaj storiti?
Glede na demografske trende bodo finančne obremenitve prihodnjih 
generacij za zagotavljanje ustreznega življenjskega standarda v starosti 
vedno hujše. Sistem obveznega pokojninskega zavarovanja, kot ga poznamo,  
sam ne zadostuje za zagotavljanje ustreznih sredstev. Zato za tiste, ki 
živijo večinoma le od svoje plače, vključitev v dodatno pokojninsko 
zavarovanje ni vprašanje. Izbira načina pa je seveda odvisna od posameznika, 
pa tudi od delodajalcev ter sindikatov. Glede na davčne olajšave, 
ki jih po zakonu država, je za delodajalce in delavce 
najbolj zanimiv pristop h kolektivnemu dodatnemu zavarovanju. Seveda 
morajo biti zato izpolnjeni določeni pogoji (vključiti se mora vsaj 
66 % zaposlenih pri delodajalcu, delodajalec financira vsaj del dodatnega 
zavarovanja), po drugi strani pa delodajalci v tem primeru povečujejo 
direktne stroške dela.
Vsak posameznik se lahko vključi v odprte vzajemne pokojninske sklade, 
ne glede na zaposlitev in s tem tudi ni vezan na pokojninski načrt svojega 
delodajalca.
Institut kot javni raziskovalni zavod je neprofitna organizacija in 
ne plačuje davka na dobiček. Iz tega vidika izgleda, da interes instituta 
kot delodajalca seveda ni v tem, da financira prostovljno dodatno pokojninsko 
zavarovanje. Poleg tega bi si institut za takšno financiranje 
moral zagotoviti  se dodatne vire, k temu bi morala dati soglasje tudi 
Vlada RS, saj bi se takšno financiranje moralo izraziti tudi v finančnem 
načrtu instituta.
Glede izvajanja prostovoljnega dodatnega pokojninskega 
zavarovanja  v javnih raziskovalnih zavodih se niti Vlada RS niti SVIZ kot 
reprezentativni sindikat za področje raziskovalne dejavnosti še 
nista opredelila. Najbrž bi bilo dobro urediti ta vprašanja kar v kolektivni
pogodbi, seveda na način, ki ne bi slabil finančnega stanja javnih 
raziskovalnih zavodov ter posegal v sredstva, ki so namenjena raziskovalnemu 
delu.
Ne glede na odprta vprašanja pa bi bilo mogoče uveljaviti kolektivno 
prostovoljno dodatno pokojninsko zavarovanje tudi na 
institutu. Na predstavitvah pokojninskih načrtov je  namreč mogoče 
ugotoviti, da se javni zavodi že vključujo v kolektivno dodatno 
zavarovanje. Sam način je odvisen od dogovora med delodajalcem in 
reprezentativnim sindikatom.
 
Marko Burnik, sekretar instituta
Pri pripravi sestavka sem uporabil:
- Zakon o pokojninskem in invalidskem zavarovanju (Uradni list 
RS, št. 106/99, 72/00, 81/00),
- dr. Alenka Žnidaršič Kranjc: Kako prevzeti odgovornost za 
lastno starost, Gospodarski vestnik, 2000,
- Pokojninski načrt zavarovalnice Triglav,
- Pokojninska načrta Prve pokojninske družbe Prva 1 in Prva 2.
html pripravljen 7.11.2000, 
dgc